lørdag 23. april 2011

litt mange husdyr?!?

Joda, her en kveld satt jeg meg ned for å se på tv og etter endel zapping så landa valget på Animal Planet, som er en veldig bra dyrekanal i grunnen. Der satt jeg da og gomlet på brødskiva mi når et program om dyr som blir reddet av dyrepolitiet i USA.

Mens jeg sitter der og følger så interessert på programmet så slår det det meg at hvorfor er folk så interessert i å ha så mange dyr i utgangspunktet. Det inslaget jeg så var et par som hadde en del dyr (for å si det mildt) og politiet hadde fått inn en rapport om at det var dyremishandling, det betyr jo det må undersøkes. Politiet ankommer og skjønner ganske raskt at det må ha forsterkninger.

Hvilket syn møtte dem? joda det var nærmere 40 hunder i utgarden, snakk om å få sjokk da gitt. Politet hoppa over gjerdet og da kom husbonden illsint og med hagla. Han tok hagla gitt og sikta på politiet (ikke det glupeste valget den karen hadde tatt – spesielt ikke når den lille "fadesen" resulterte i 10 års fengel). Etter en arrestasjon begynte de få unna hundene alle hundene fra eiendommen til dyrlegen for det var klart at de ikke fått vann eller mat på aldri så lenge.

Det var 35 grader i skyggen og høy luftfuktighet og da må de handle raskt, men når de begynte å nærme seg slutten så var det en av politiet som fikk en glup ide om å undersøke huset i samme slengen. Jeg var sjokkert hva de fant inne i huset og jeg satt trygt i min egen sofa på den andre siden av jordkloden, og da kan jeg tenke meg hvor sjokkert politiet var når de fant at det 50 hunder til inne i huset. Det blir fort 90 hunder det! Er det mulig? Sannsynligvis! Alle hundene hadde helt klart blitt vannskjøttet fra begynnelsen av.

var det på’n igjen og nå tok de virkelig og undersøkte hele eiendommen. Joda, der var det noen hester som man kunne se ribbena på dem og noen skikkelig overvektige griser som da viste se å ha levd bare donuts og skillingsboller (ikke så rart at de var overvektige). Den tyngste var bortimot 500 kilo.

Jeg sitter der helt lamslått og brødskiva er for lengst glemt. Det var kanskje ikke så rart at dette paret ble fradømt å ha hysdyr på livstid?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar