lørdag 23. april 2011

Finnes det spøkelser?

Jeg er vel blandt de første som sier at det er mer mellom himmel og jord enn det som kan forklares.
Ei helg når jeg var 16 år så skulle jeg være alene hjemme og det gikk jo greit. Etter at jeg lå i sengen og leste så plutselig så jeg at jeg at det noen går over stuagulvet. Det hørtes slik som når eldre skal gå når de ikke helt får med seg føttene.. Det var subbing med føttene. De "gikk" fra stua og til kjøkkenet. Tatt i betraktning at jeg ikke har opplevd noe lignende tidligere så må jeg innrømme at jeg gele in knærne. Når jeg forteller denne historien så tror folk at jeg er steine tullat. Joda, jeg har hørt forklaringene at jeg har sovna og var i innsovningsfasen, jeg bare innbiller meg det for det er det jeg vil tro, Jeg har bare skremt meg selv osv og osv. La meg si det slik: JEG VAR VÅKEN!!! Jeg har hele tiden lurt på hvem det kunne ha vært.

Jeg har også Déja-vu veldig ofte og i tillegg så har jeg vardøger i den form av at ens energi kommer gjennom døra 5-10 minutter før de gjør det). Jeg hadde ikke så mange av dem når jeg bodde hjemme hos mine foreldre, men etter at jeg flytta derifra så har det kommet mer og mer. Det er noe jeg har "arva" fra mor mi. Hun hadde riktignok sterkere enn det jeg har.

Her et eksempel: Jeg huske at når jeg bodde hjemme så hadde hun laget middag så setter hun kasserollene på bordet. Paff spør jeg hvorfor for pappa er jo ikke hjemme enda. Joda, han er hjemme, han. Han kommer opp trappa om fem minutter fikk jeg som respons. " Hæ" sa jeg… Da kommer det fra mamma at: "sjekk klokken din når han kommer da" sa hun. Joda.. Det slo ikke feil!

Intuisjonen min ble betraktelig forsterket etter at jeg ble gravid med sønnen min (om det har en sammenheng vet jeg ærlig talt ikke).
Men Jeg har flyttet endel gang siden jeg jeg flytta hjemmefra i 1996 og det er i denne leiligheten som jeg har nå som det er størst aktivitet.

Jeg kjøpte denne leiligheten i 2001 og hun som jeg kjøpte den ifra var passert 85 år ville egentlig ikke selge, men innså det at det var for det beste ettersom hun var lettere skrøpelig til bens. Når man er litt skrøpelig til bens, da er det ikke det beste å bo i 3. etasje hvor det ikke finnes heis. Hun som hadde leiligheten før bodde her fra 1976 til 2001 så da er naturlig at hun har "tilhørlighet" til denne leiligheten.
Jeg vet at her jeg sitter ved PC-bordet mitt så hadde hun salongen sin. Det har hendt at jeg har sittet her og så kommer det en kjølig gufs forbi meg og jeg har kjent parfymelukt. Det er ikke min parymelukt for den lukten jeg kjente var en tung "Obsession"-lukt.

Guttungen min har en særegen måte og røsk opp dørene. Døra inn til soverommet er litt småtreg så der må ta i litt slik at den skal åpnes. En kveld sitter jeg og ser på TV’n så tar B og røsker opp døra, men han kommer ikke ut. Det var da rart tenkte jeg så jeg gikk til rommet, men døra var stengt den. Gikk inn på soverommet og der lå B sov som en stein.

I går skjer det igjen B hadde lagt seg og jeg var i telefonen så hører at han slår av og på lysbryteren. For det er jo så artig å terge ho mamma når hun er i telefonen og speselt hvis hun er sliten i tillegg. Etter ei stund så blir jeg lei og går skal si fra at B skal slutte, men når jeg kommer til soverommet så slutter det med klikkelyden og når jeg åpner døra så lå han allerede og sov. Det er ikke mulig at har rukket å løpe fra lysbryteren hoppe under dyna og late som han sov på de sekundene det tar for meg å gå fra sofaen og til soverommet.

I går snakket jeg med pappa på telefonen så sier jeg hva jeg opplevd den helgen jeg var alene hjemme. Da kommer det at mamma har også hadde hørt tassingen. Før mamma ble sammen med pappa så var hun hun gift med en mann som ble syk og døde. Når helsen sviktet så ble også føttene skrøpelige…Mamma hadde visstnok sagt til pappa at hun hørt ham i mange år etterpå. Da sier jeg at det kan hende at det er han jeg har hørt den gangen. Kan tankes sier han da:)

Noen andre som opplevd noe uforklarlig?

(joda, husets spøkelse romsterer en gang i mellom, men det er bare koselig)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar