fredag 22. april 2011

little miss perfect eller sikker vei til evig uskkerhet for resten av livet.

Jeg ble sittende å se på et program her om dagen som heter Little miss perfect og det handler om skjønnhetskonkurranser for barn mellom 5-10 år. Barn helt ned i 5 års alderen blir dømt utifra utseende og hvor talentfulle de er.
Jentene har små strutteskjørt, stivspraya hår, bleika tenner og et tonn med sminke slik at de skal forestille små voksne. I tillegg til dette så blir de spraya med brunfarge. Mødrene (det er hovedsakelig mødrene) er ikke hakket bedre for de går så langt at de skyter inn botox i ansiktet og bleker tennene.
Jeg må si at jeg er sjokkert, trist, kvalm og skremt når jeg ser disse jentene. Slik ut det ser ut ifra mitt sted så er det foreldrene som vil dette mer enn barna. i mange tilfellene så lever disse mødrene drømmen gjennom barna.
Foreldrene sier at barna liker å kle seg ut og leke prinsesser. Jo da, det kan jo hende, men ikke hele tiden. Når jeg vokste opp så likte jeg kle meg ut som prinsesse, men i mammas kjole og altfor store sko.. aldri på dette stadiet.
Det er noen av foreldrene som sier at barna kan si stopp og da stanser de med skjønnhetskonkurranser. I den siste episoden så var det en av jentene som ikke ville gjøre dette og da sa hun stopp. Mora sa at det var ikke et alternativ. Det hørtes nesten ut som at mora ofret så masse dette at dattera ikke fikk ødelegge dette for mora. Lurer på hva dette lærer ungene? Barna blir dømt etter utseende, men det kan jo bare være en vinner.
De andre sitter og gråter fordi at de ikke vant. Hvilke signaler gir det en 5åring når avgjørelsen sier at du vant ikke for at du ikke er pen nok. Unger er jo verdensmestre med å tro at alt er deres feil når det ikke går etter planen.
En av foreldrene presterte å si at: You may be offended if you have an ugly child. er det mulig? det er også endel kniving mellom mødrene..en del av gamet er spisse albuer og stor munn… samtidig så skal de lære at alle forskjellig og hvordan man skal behandle andre mennesker.

hva hendte med la barn være barn?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar