fredag 22. april 2011

Hva skjer når foreldrene IKKE får beskjed

Etter fokuseringen som har vært på mobbing og alt rundt det så vil jeg skrive noen ord om det. Det har vært noen runder med dette og det vil komme flere rundt senere på samme temaet. Dette er et tema som er høyst aktuelt og er sårt for mange mennesker, deriblandt meg selv, men mitt innlegg handler om når ikke foreldre får beskjed at det har vært knuffing på skolen, når erting og mobbing på skolen eller på skoleveien innteffer.

I mitt tilfelle så har jeg fått beskjed av min sønn at han har blitt mobbet på skolen, hvor mobberne hadde sagt at hvor stygg han er og så videre. jeg regner med at jeg reagerte som de fleste foreldre med forferdelse og sinne. det jeg gjorde var å kontakte læreren og jeg fortalte det som var skjedd, og det var da sønnen min sa at det var ikke første gangen at dette hadde skjedd. Læreren beklaget at min var utsatt for dette og hun skulle ta tak i dette. jeg regnet med at jeg skulle få tilbakemelding på dette og at kanskje et møte med foreldre, vel i det minste unnskyldning fra de andre ungene.

Tiden gikk og jeg hørte ingenting, så jeg spurte sønnen om det hadde bedret seg, men nei. Guttungen sa at han måtte være med læreren på plana for å peke ut de ungene som hadde vært trollat med ham. Jeg måtte kontakte skolen for å høre om hvordan det gikk i saken og jeg fikk beskjed at det var ordnet opp i og at skolen har snakket med ungene som igjen lovde og ikke gjøre noe slikt igjen.

Den lovnaden hold nesten i to uker for de samme guttungene hadde syklet etter sønnen og kompisen han og plaget dem... og da holdt på hvor stygge de var og hvor liten baby kompisen var (vennen til sønnen min er veldig sensitiv) siden han gråt. Da hadde "pøblene" jaget de to på en liten tue og lot ikke de passere. oppå haugen stod de og sønnen kjefta og faktisk forsvarte kompisen sin. jeg så hele sitausjon for den haugen de stod på var rett over gata hvor vi bor. i det jeg kom ut ropte tassen på meg og plutselig var sykkelpøblene over alle hauger. Jeg snakket med de to, Ben og jeg fulgte kompisen hjem.

Atter en gang kontakter jeg skolen på hva som hadde skjedd og læreren beklager og skulle ta tak i det, men igjen så hørte jeg ikke noe. På dette tidspunktet tenkte jeg de på skolen må vel tenke at jeg er hysterisk husmor. jeg spurte skolen i tillegg om hadde foreldrene fått beskjed på dette. Da fikke jeg beskjed (og jeg holdt på få teen i halsen for jeg trodde at jeg hørte feil) at de ikke hadde kontaktet foreldrene for skolen skal håndtere dette selv og dette skal løses på skolen.

Nå skal ikke jeg sitte her og si at det problemer med alle andres barn og det er de andre foreldrene som ikke har gitt barne sin en skikkelig oppdragelse for min sønn kan terge på seg gråstein hvis han finner det for godt. min sønn er ikke bedre eller verre enn andre unger flest.

Når man har barn i småskolen så blir man kallt inn til foreldresamtale et par ganger for året og ifjor så var jeg der og der fikk ejg beskjed (sånn tilfeldig og midt i ei bi-setning) at ben hadde vært etter tre jenter og plaget dem. Jeg trodde at jeg skulle flippe i vinkel på Ben. To av jentene hadde vært oppgående og tatt igjen, til pass for Ben. Jeg sa det til at han hadde bare fortjent det. MEN når han hadde gått etter en av jenten som ikke kunne forvare seg og det var ei jente med Down's.. det var da jeg holdt på å klikke vinkel.

Ben fikk høre meg og hva jeg mente om en slik oppførsel for jeg oppdrar ikke en byting og jeg spurte om jeg hadde vært så slapp i oppdragelsen med han og når hadde jeg signaler at det er greit å mobbe andre. Jeg fikk til svar jeg var ei god mamma og aldri hadde jeg gitt tillatelse det var ok til plage andre. Han måtte si unnskyld til jentene.

Jeg spurte på hvorfor jeg ikke hadde fått beskjed fra skolen når dette hadde skjedd og atter en gang fikk jeg beskjed om at dette var noe som skulle løses på skolen. Jeg har sagt i fra skolen at jeg skal ha beskjed når det er knuffing/mobbing på skolen der min sønn er involvert, men har til dags dato aldri fått en telefon. Men til gjengjeld så er de veldig flinke å ringe hvis Ben har en rød og en grønn strømpe på seg.

Det er ofte hvor Ben kommer hjem og det har knuffing på skolen, men jeg har sluttet å ringe til skolen for jeg kommer ingen vei med det. Sier til Ben at han får passe på seg selv og han får ikke begynne så ordner alt seg.  jeg har snakket  med flere foreldre som blir overrasket på måten skolen håndteres slike ting.

Er det noen der ute som har noe lingnende opplevelser med sin skole og eller har tips hva jeg kan gjøre?? For det frustrende at man som foreldre skal "løpe" etter skolen.

 (oppdatering: det har vært et oppslag i lokalavisa om en sak om mobbing på skolen som ikke jeg kan gå i detalj i, men jeg kan si at det er fellestrekk i den saken med min. likehetstrekkene er at moren det stakkars barnet har iherdig prøvd å komme i kontakt med skolen uten at det har kommet noen vei. Moren til det barnet har anmeldt skolen til politiet. - tenkte at jeg skulle linke saken, men den var ikke gitt ut på nettavisen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar